Wil jij graag aan één van de concerns van Ahold Delhaize leveren, maar houdt het werken met EDI je tegen? Wij hebben veel ervaring met EDI en leggen je graag uit hoe het in zijn werking gaat. We integreren het EDI berichtverkeer naadloos met jouw ERP software. Dit hebben we voor Exact Online en AFAS al succesvol gedaan.
Hoe werkt het EDI proces met Ahold Delhaize?
Allereerst is het goed om te weten dat onder de Ahold Delhaize groep een aantal concerns hangen. De voornaamste zijn Etos, Gall & Gall en natuurlijk Albert Heijn. Het beleveren van deze partijen moet via EDI-berichtformaat. Dit kan voor iedere leverancier anders zijn, maar de meeste leveranciers van een concern van AD leveren volgens een eenvoudig proces. In dit proces worden de volgende EDI-berichten uitgewisseld:
- ORDER → de inkooporder van Ahold
- APERAK → de ontvangstbevestiging van de leverancier
- DESADV → de pakbon van de leverancier
- INVOIC → de factuur van de leverancier
Zo gaat het berichtenproces van Ahold Delhaize in zijn werking
Het concern van AD stuurt een inkooporder naar de leverancier (jou). De leverancier bevestigt de ontvangst van de inkooporder door een ontvangstbevestiging (APERAK) terug te sturen naar het concern van AD (indien gevraagd in de inkooporder). Op het moment dat de leverancier de goederen af gaat leveren stuurt deze een pakbon, ofwel een Despatch Advice (DESADV). Dit verzendbericht gebruikt het concern van AD ook om de factuur te matchen. Het concern van AD verwacht de pakbon minstens 1 uur vóór ontvangst van de goederen op de aflever locatie. Na levering kan de leverancier een EDI-factuur (INVOIC) naar het concern van AD sturen.
Heb je meer vragen over het berichtenpraoces met (een concern van) AD of over EDI in het algemeen? We helpen je graag! Neem contact op via onderstaande knop of vul het contactformulier aan het eind van de pagina in.
Over het Shared Fresh Center
Voor Ísey Skyr hebben we succesvol een koppeling ontwikkeld met het Shared Fresh Center (SFC) van Albert Heijn. Maar wat is het SFC eigenlijk, wat kan het voor jou doen en wat verandert er aan je EDI-verkeer?
Albert Heijn wil de logistieke keten van een groot aantal versproducten versnellen, zoals deli, kaas, salades, vlees, vis, maaltijdgemak, verse sappen en gebak. Het SFC van Albert Heijn in Nieuwegein voorziet meer dan 900 Albert Heijn winkels van verse producten. Leveranciers brengen hun producten direct na productie naar het SFC. Er is dan minder voorraad nodig, het aantal transportbewegingen wordt gereduceerd en versproducten liggen sneller in de winkels.
Kenmerken van het Shared Fresh Center
- De product voorraad die in het SFC ligt is eigendom van de leverancier
- De leverancier wordt door Albert Heijn voorzien van relevante informatie vanuit forecast en sales data
- Productieplanning kan worden afgestemd op de vraag
- Geproduceerde vraag kan direct naar het SFC verzonden worden, waardoor mogelijk ruimte vrij komt op je eigen locatie
- Er wordt een snelle keten gevormd waarin de leverancier een actieve rol speelt
Wat betekent het SFC voor mijn EDI-verkeer?
Je EDI-verkeer zal hoogstwaarschijnlijk aangepast moeten worden. Vanuit Albert Heijn worden er 3 smaakjes aangeboden: Full controls, Medium controls en Limited controls. Het verschil tussen de pakketten ligt met name in het aantal en soort berichten. Afhankelijk van je omzet en communicatiewensen kies je voor het best passende pakket.
Wanneer je met het SFC wilt koppelen komen wat nieuwe berichtsoorten de hoek om kijken, namelijk: SLSRPT (salesreport), INVRPT (inventory report), DELFOR (delivery forecast) en RECADV (receiving advice).
Heb je vragen over een koppeling met het Shared Fresh Center van Albert Heijn? Neem dan gerust contact met ons op via onderstaande knop.